groenteHet advies is om dagelijks minimaal 250 gram groente per dag te eten. Groente levert weinig calorieën en veel voedingsstoffen. Groente geeft veel voordelen voor de gezondheid en hangt samen met een lager risico op chronische ziekten.

250 gram is behoorlijk veel als je het alleen bij de avondmaaltijd gebruikt. Eet dus vaker groente op andere momenten van de dag.

Van groente kan je niet genoeg eten. Dus ook als al gewend bent om veel groente op te scheppen,  komen deze tips van pas.

 

  1. Neem meerdere soorten groente bij de warme maaltijd. Bijvoorbeeld gekookte groente en een salade.
  2. Kies groente als tussendoortje voor thuis, onderweg of op het werk. Snoeptomaatjes, worteltjes, paprika, komkommer, bloemkool, radijs. Rauwkost kan altijd!
  3. Voeg groente toe op je brood. Varieer, mix en experimenteer volop denk bijvoorbeeld aan tomaat, komkommer, radijs, paprika, gebakken champignons of gegrilde courgette.
  4. Maak er een gewoonte van om een salade of wat rauwkost bij de lunch te eten.
  5. Maak in het weekend een grote pan soep en neem dit dagelijks als tussendoortje of bij de lunch of het avondeten.
    Heel simpel: breng water aan de kook, bouillonblokje erbij, varieer met verschillende groente soorten en breng op smaak met (verse) kruiden. Ook handig als je een restje groente over hebt.

Ik hoor vaak van mensen dat het in deze tijd van jaar makkelijker is om genoeg groente te eten. Dat snap ik wel, er is zoveel keus en we kiezen bij warm weer graag voor lichter eten. Een salade is dan de grote favoriet.

Profiteer daarvan en begin nu met deze gezonde gewoonte. Zodat je straks in de herfst de smaak te pakken hebt en niet anders meer wilt!

Heb jij moeite met genoeg groente te eten?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *