Bewegen als middel tegen stressThema april: meer rust en aandacht

Bewegen als middel tegen stress

Een van de beste en natuurlijkste middelen tegen stress is bewegen. Ook al heb je een volle agenda, tijd inplannen voor beweging zorgt voor ontspanning. En dat helpt je om die drukke agenda makkelijker door te komen.

Dus kom uit je stoel, ook als je je na een drukke dag eigenlijk te moe of futloos voelt. Een wandeling brengt al rust. In je lichaam en je geest. Of ga lekker sporten. Door intensief met je lichaam bezig te zijn is er geen tijd en ruimte om aan al die dingen te denken die je nog moet doen. Even het hoofd leeg zorgt voor ontspanning.

Je mag de beweging zelfs inzetten om iets nuttigs te doen. De oprit vegen of onkruid wieden. Buiten in de tuin werken kan je een heerlijk relaxed gevoel geven. En je tuin ziet er daarna ook weer mooi uit.

Of zet je favoriete muziek op en ga dansen, springen of rennen. Alles is goed als jij er maar rustiger van wordt.

Een persoonlijk verhaal

Een aantal jaren geleden werden mijn beide ouders tegelijk erg ziek. Dit was voor ons hele gezin een zeer stressvolle periode. Verdriet, onmacht en onzekerheid voerden de boventoon. In die heftige tijd ben ik begonnen met hardlopen. Als uitlaatklep en om mijn hoofd leeg te kunnen maken. Mijn lichaam gaf duidelijk aan dat er actie moest komen, de stress was te hoog. Ik ging buiten in de natuur bewegen en dat heeft me vaak rust gebracht.

Tips

Onlangs heb ik een blog geschreven met daarin 15 tips om meer te bewegen. Laat je inspireren en kom in beweging!

Laat je me weten wat jouw favoriete manier van bewegen is om te ontstressen?

Bewegen als middel tegen stress

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *